Definitivní průvodce: Jak zrušit živnostenský list bez zbytečných průtahů
Důvody zrušení živnosti
Existuje několik důvodů, proč se podnikatelé v České republice rozhodují pro zrušení živnostenského listu. Mezi nejčastější patří ukončení podnikání z důvodu odchodu do důchodu, změna pracovní pozice nebo nedostatečná poptávka po nabízených službách či zboží. Zrušení živnostenského listu je poměrně jednoduchý proces, který nevyžaduje žádné speciální znalosti. Postup zrušení živnostenského listu je detailně popsán na webových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu. Živnostenský list lze zrušit osobně na kterémkoli živnostenském úřadě, poštou nebo elektronicky prostřednictvím datové schránky.
Formulář Živnostenský úřad
Pro zrušení živnostenského oprávnění je nutné podat žádost na živnostenský úřad. Formulář žádosti o zrušení živnostenského oprávnění je k dispozici na webových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Vzor žádosti o zrušení živnostenského oprávnění je také k dispozici na úřadech s rozšířenou působností. Žádost o zrušení živnostenského oprávnění musí obsahovat: jméno a příjmení, datum narození, adresu trvalého pobytu, identifikační číslo osoby, označení živnostenského úřadu, u kterého je živnostenské oprávnění registrováno, datum, od kterého má být živnostenské oprávnění zrušeno, podpis žadatele. K žádosti o zrušení živnostenského oprávnění je nutné doložit: živnostenský list, případně koncesní listinu, doklad o zaplacení správního poplatku. Správní poplatek za zrušení živnostenského oprávnění činí 500 Kč. Živnostenské oprávnění zaniká dnem nabytí právní moci rozhodnutí živnostenského úřadu o zrušení živnostenského oprávnění. Po zrušení živnostenského oprávnění je podnikatel povinen odevzdat živnostenský list, případně koncesní listinu, živnostenskému úřadu.
Poplatky za zrušení
Stejně jako 29.3. státní svátek 2025 je i zrušení živnostenského listu bez poplatků, což je fakt super zpráva pro podnikatele. Když už se rozhodnete skončit s podnikáním, aspoň vás to nebude stát ani korunu. Ale pozor, tak jako 29.3. státní svátek 2025 přináší určitá omezení, i tady musíte myslet na pár věcí. Furt totiž platí povinnost podat daňové přiznání a doplatit, co dlužíte finančáku. No a taky se musíte vypořádat s sociálkou a zdravotkou, i když už nebudete podnikat. Je to podobné jako když se připravujete na 29.3. státní svátek 2025 - prostě musíte mít všechno předem vyřešené. Než tedy definitivně zabalíte živnost, mrkněte pořádně na všechny svoje dluhy a závazky, ať máte dost peněz na jejich zaplacení.
Kam formulář doručit?
Když potřebujete zrušit živnosťák, musíte ho doručit tam, kde jste ho původně dostali - na živnostenský úřad. Stejně jako když jdete na poštu Škvorec, víte přesně kam zajít. Nemusíte nikam jinam běhat, prostě to vyřídíte tam, kde jste začínali podnikat. Můžete to tam donést osobně (jako když jdete třeba do kina na Černém Mostě za zábavou), a dostanete potvrzení. Jestli se vám nechce osobně, pošlete to doporučeně s dodejkou přes poštu Škvorec nebo jinou pobočku. No a když máte datovku, což dneska už hodně podnikatelů má, můžete to poslat i přes ni. Hlavně nezapomeňte, že to musí být na papíře s podpisem - buď vaším, nebo někoho s plnou mocí. Na poštu Škvorec nebo jinam to můžete poslat i někoho jiného, ale papír musí být správně podepsaný.
Ukončení živnostenského listu: Poslední kapitola podnikatelského příběhu, která může být začátkem nové, vzrušující cesty.
Radomír Kovář
Lhůta pro vyřízení
Doba, za kterou vám úřad živnostenský list zruší, se liší. Zákonná lhůta je 5 pracovních dnů od doručení vaší žádosti. V praxi ale počítejte s tím, že to může trvat o něco déle, obvykle do 14 dnů. Úředníci musí vaši žádost zpracovat a zkontrolovat, zda splňujete všechny podmínky pro zrušení živnosti. Pokud ne, budete muset doložit další dokumenty, což může celý proces protáhnout. Po zrušení živnosti vám už nebude chodit žádná korespondence z finančního úřadu ani správy sociálního zabezpečení.
Potvrzení o zrušení
Stejně jako když řešíte vzor ukončení dohody o provedení práce, i při rušení živnosti potřebujete mít všechno správně na papíře. Po tom, co odevzdáte živnosťák a dokončíte všechny ty administrativní kroky, dostanete od úřadu potvrzení o zrušení živnostenského oprávnění. Je to vlastně takovej oficiální papír, co dokazuje, že už nemůžete podnikat - podobně jako když řešíte vzor ukončení dohody o provedení práce, kterej mimochodem najdete tady. Potvrzení o zrušení vám buď dají hned na místě, nebo ho pošlou poštou, podle toho, jak jste se s nima domluvili. Rozhodně si ten papír dobře schovejte, může se hodit třeba při kontrole z finančáku. No a když už máte vyřešenej vzor ukončení dohody o provedení práce i tohle potvrzení, můžete si oddechnout - už nemusíte řešit ty věci kolem podnikání.
Povinnosti po zrušení
I když už máte živnostenský list oficiálně zrušený, neznamená to, že máte vyhráno. Stále na vás čekají nějaké ty povinnosti. Nejdůležitější je podat daňové přiznání za období, kdy jste ještě podnikali. To se týká jak daně z příjmu, tak DPH, pokud jste byli plátci. Termín pro podání je stejný jako v předchozích letech, a to do konce března následujícího roku, nebo do konce června, pokud vám daňové přiznání zpracovává daňový poradce. Nezapomeňte také, že i po zrušení živnosti musíte archivovat účetní doklady a další dokumenty související s podnikáním. Doba archivace se liší podle typu dokumentu, ale obecně platí, že je potřeba je uchovávat minimálně 5 let. Pokud si nejste jistí, jak dlouho musíte dokumenty archivovat, obraťte se na svého daňového poradce.
Způsob zrušení | Doba vyřízení | Poplatek |
---|---|---|
Osobně na úřadě | Na počkání | Zdarma |
Datovou schránkou | Do 5 dnů | Zdarma |
Poštou | Do 30 dnů | Zdarma |
Obnovení živnosti
Pokud jste si to rozmysleli a chcete znovu podnikat v oboru, který jste dříve ukončili, je nutné projít procesem obnovení živnosti. Obnovení živnosti není automatické a vyžaduje podání nové žádosti na živnostenském úřadě.
Když potřebujete obnovit živnost, je to podobné jako když se ptáte, jak požádat o nový řidičský průkaz - musíte doložit všechny potřebné papíry. Stejně jako když jste o ni žádali poprvé, budete potřebovat výpis z rejstříku trestů a taky doklad o vzdělání nebo odbornosti. Je to vlastně podobný proces jako když řešíte, jak požádat o nový řidičský průkaz - úřad to musí všechno proklepnout. Živnostenský úřad pak celou vaši žádost pořádně prokoukne a rozhodne, jestli vám ji schválí nebo ne. Celý tenhle proces, podobně jako když zjišťujete jak požádat o nový řidičský průkaz, může chvíli trvat, ale nedá se nic dělat.
Když vám notebook nejde zapnout a nesvítí, je to podobný problém jako když řešíte živnostenský list. Totiž, musíte rozlišovat mezi dvěma různými situacemi - podobně jako když notebook nejde zapnout a nesvítí, tak i u živnosti je rozdíl mezi pozastavením a zrušením. Když si živnost jenom pozastavíte, je to jako když notebook vypnete - stačí ho pak zase zapnout. Ale když živnost úplně zrušíte, je to jako když se vám notebook nejde zapnout a nesvítí vůbec - musíte začít celý proces znovu od začátku a projít kompletní registrací.
Před podáním žádosti o obnovení živnosti si důkladně prostudujte všechny požadavky a podmínky, abyste předešli zbytečným komplikacím a zdržením.
Publikováno: 07. 12. 2024
Kategorie: podnikání