DPČ 2023: Co chystá pražský dopravní podnik?
Modernizace vozového parku
Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) v roce 2023 pokračuje v modernizaci svého vozového parku. Cílem je především zvyšování komfortu cestujících a zároveň snižování ekologické zátěže. V rámci Dlouhodobého plánu rozvoje hl. m. Prahy 2023 (DPČ 2023) se DPP zaměřuje na obnovu tramvajového a autobusového parku. V roce 2023 DPP plánuje nakoupit desítky nových nízkopodlažních tramvají, které postupně nahradí starší vozy typu T3. Nové tramvaje nabídnou cestujícím klimatizaci, moderní informační systém a bezbariérový přístup. DPP investuje také do nákupu nových autobusů s hybridním nebo elektrickým pohonem. Tyto autobusy přispějí ke zlepšení ovzduší v Praze a zároveň sníží hlukovou zátěž. Modernizace vozového parku je pro DPP jednou z hlavních priorit.
Rozšíření tramvajových tratí
Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) má v roce 2023 v plánu pokračovat v rozvoji tramvajové dopravy. Pokračovat bude výstavba trati z Divoké Šárky na Dědinu, která by měla být zprovozněna v roce 2024. Tato trať přinese rychlejší a pohodlnější spojení pro obyvatele sídlišť v Praze 6. DPP se také připravuje na výstavbu tramvajové trati z Modřan do Libuše. Zahájení stavby se předpokládá v roce 2024 a dokončení v roce 2027. Nová trať uleví přetížené autobusové dopravě a zkrátí cestovní časy. DPP dále zvažuje prodloužení tramvajové trati ze Sídliště Barrandov do Slivence. Realizace tohoto projektu je však zatím v počáteční fázi a není jisté, zda se s ní v blízké budoucnosti začne.
Nové stanice metra D
Rok 2023 je pro pražské metro a Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) ve znamení linky D. Po letech plánování a příprav se konečně začíná stavět. První úsek linky D, který spojí Pankrác s Novými Dvory, by měl být hotový v roce 2029. Znamená to, že se Pražané můžou těšit na nové stanice metra: Pankrác D, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory. Nové stanice budou moderní, bezbariérové a klimatizované. DPP slibuje, že stavba metra bude probíhat s maximální ohleduplností k obyvatelům Prahy.
Zvýšení komfortu cestování
Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) se v roce 2023 zaměřuje na zvýšení komfortu cestování pro své pasažéry. V rámci dpč 2023 dochází k postupné obnově vozového parku, kdy jsou starší vozy nahrazovány moderními typy s klimatizací, nízkopodlažním přístupem a USB nabíječkami. Zavádění informačních systémů v reálném čase umožňuje cestujícím lepší orientaci a plánování tras. DPP investuje také do rekonstrukcí zastávek, které budou bezbariérové a vybavené přístřešky a lavičkami pro komfortnější čekání na spoj.
Inovace v odbavovacím systému
Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) v roce 2023 plánuje další inovace v odbavovacím systému. Cestující se mohou těšit na rozšíření možností platby jízdného. Kromě stávajících platebních karet a virtuálních kuponů bude možné platit také pomocí mobilních telefonů s technologií NFC. Tato modernizace odbavovacího systému přinese vyšší komfort a rychlejší odbavení pro všechny cestující v pražské MHD.
Ekologizace MHD v Praze
Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) se v roce 2023 intenzivně věnuje ekologizaci MHD. V rámci Dlouhodobého plánu rozvoje hl. m. Prahy (DPČ) do roku 2030 je kladen důraz na snižování emisí a zlepšování ovzduší v metropoli. DPP proto pokračuje v obnově vozového parku a investuje do moderních, ekologických vozidel. V roce 2023 bude dodáno několik desítek nových tramvají a autobusů s hybridním nebo čistě elektrickým pohonem. Tyto vozy splňují nejpřísnější emisní normy a přispějí k dalšímu snížení zátěže pražského ovzduší. Kromě obnovy vozového parku se DPP zaměřuje i na rozvoj infrastruktury pro elektrobusy. Budují se nové dobíjecí stanice a modernizují se stávající vozovny. Cílem je do roku 2030 provozovat v Praze stovky elektrobusů. Ekologizace MHD je pro DPP jednou z hlavních priorit. Moderní a ekologické vozy nejenže snižují emise, ale zároveň zvyšují komfort cestujících a přispívají k celkové atraktivitě MHD v Praze.
Dopady inflace na DPP
Inflace v roce 2023 se významně dotkla i Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP). Kvůli rostoucím cenám energií, pohonných hmot a materiálu se DPP potýká s výrazným nárůstem provozních nákladů. To se promítá i do tlaku na zvyšování cen jízdného. Vedení DPP a pražský magistrát hledají cesty, jak zmírnit dopady inflace na cestující. Jednou z možností je úprava systému slev a tarifů. Zatímco někteří politici prosazují zachování stávajících cen jízdného, jiní upozorňují na nutnost reagovat na ekonomickou realitu. Situace je o to složitější, že DPP se potýká s poklesem počtu cestujících po pandemii covidu-19. Návrat Pražanů k hromadné dopravě je pomalejší, než se očekávalo. DPP proto zvažuje i další opatření, jako je zefektivnění provozu a optimalizace linek. Cílem je udržet hromadnou dopravu v Praze dostupnou a zároveň zajistit její finanční udržitelnost. Rozhodnutí o případném zdražení jízdného a dalších opatřeních bude mít zásadní dopad na obyvatele Prahy a bude bezpochyby předmětem dalších diskuzí.
Investice do infrastruktury
Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) plánuje v roce 2023 významné investice do infrastruktury. Tyto investice jsou klíčové pro zkvalitnění a rozšíření služeb pražské MHD. Mezi nejvýznamnější projekty patří modernizace tramvajových tratí, nákup nových tramvají a autobusů a rozšiřování linek metra. Modernizace se dotkne například tratě na Barrandov, která bude prodloužena a zmodernizována. DPP také plánuje nákup desítek nových, nízkopodlažních tramvají, které nahradí starší vozy. V oblasti autobusové dopravy se počítá s nákupem nových autobusů s ekologickým pohonem. Rozšíření se dočká i síť linek metra. V roce 2023 by měl být zahájen provoz na prodloužené trase metra A do Motola. Tyto investice přispějí k rozvoji pražské MHD a zkvalitnění života v hlavním městě.
Bezpečnost a plynulost dopravy
Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) klade v roce 2023 velký důraz na bezpečnost a plynulost dopravy. S rostoucím počtem cestujících a vozidel v ulicích Prahy je nezbytné, aby DPP přijímal opatření, která zaručí bezpečné a efektivní fungování MHD. DPP investuje do modernizace vozového parku, a to jak tramvají a autobusů, tak i do nových souprav metra. Nová vozidla jsou vybavena nejmodernějšími bezpečnostními prvky, jako jsou systémy sledování mrtvého úhlu nebo automatického brzdění. Důležitou roli hraje také rozvoj inteligentních dopravních systémů (ITS). Ty umožňují optimalizovat dopravu v reálném čase a efektivněji řídit provoz na pozemních komunikacích. DPP se také aktivně zapojuje do zvyšování bezpečnosti chodců a cyklistů. Pracuje na budování nových cyklostezek a chodníků a zavádí opatření pro zklidnění dopravy v obytných zónách.
Spolupráce s městskými částmi
Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) vnímá spolupráci s městskými částmi jako klíčovou pro zajištění kvalitní a dostupné MHD pro všechny Pražany. V rámci DPČ 2023 bude DPP s městskými částmi intenzivně komunikovat o jejich dopravních potřebách a požadavcích na rozvoj MHD v jednotlivých částech Prahy. DPP bude s městskými částmi spolupracovat na zkvalitňování služeb MHD, a to včetně rozvoje zastávkové infrastruktury, zavádění nových technologií a zkvalitňování informování cestujících. Důležitým aspektem spolupráce bude také koordinace stavební činnosti a dopravních opatření s cílem minimalizovat negativní dopady na plynulost a spolehlivost MHD. DPP se bude snažit o maximální transparentnost a otevřenost v komunikaci s městskými částmi a o zapojení jejich zástupců do rozhodovacích procesů týkajících se MHD. Cílem DPP je budovat partnerský vztah s městskými částmi, který povede ke spokojenosti cestujících a k rozvoji MHD jako moderního a efektivního systému městské hromadné dopravy v Praze.
Parametr | 2022 | 2023 |
---|---|---|
Počet linek metra | 4 | 4 |
Počet tramvajových linek (denní provoz) | 26 |
Vize DPP do budoucna
Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) má i v roce 2023 jasnou vizi pro budoucnost pražské MHD. Chce se stát moderním a ekologickým dopravcem, který bude Pražanům a návštěvníkům metropole nabízet komfortní, spolehlivou a dostupnou přepravu. Klíčovou roli v této vizi hraje rozvoj a modernizace vozového parku. DPP pokračuje v nákupech nízkopodlažních tramvají a autobusů, které splňují nejnáročnější emisní normy. Zejména nákup nových bateriových tramvají Škoda ForCity Smart 36T je pro DPP významným krokem k ekologičtější dopravě. DPP se také zaměřuje na rozvoj moderních technologií a digitalizaci. Cestující se tak mohou těšit na další vylepšení aplikace PID Lítačka, rozšíření bezkontaktních platebních systémů a modernizaci informačních systémů na zastávkách. DPP si uvědomuje důležitost propojení jednotlivých druhů dopravy. Proto se i nadále zaměřuje na rozvoj přestupních uzlů a zlepšování návaznosti spojů.
Publikováno: 23. 11. 2024
Kategorie: doprava