Hojer filmy: Klenoty filmové historie, nebo jen úlet?
Co znamená hojer film?
Pojem „hojer film“ se v českém prostředí používá k popsání specifického žánru filmové tvorby, který se těšil popularitě zejména v 90. letech 20. století. Charakteristickým rysem těchto filmů je důraz na akční scény, násilí a často i vulgární humor. Hlavní hrdinové bývají typicky drsní muži s pochybnou minulostí, kteří se ocitají v nebezpečných situacích a musí se probojovat z problémů. Pojem „hojer“ v tomto kontextu odkazuje na stereotypní představu o svalnatém a nepříliš inteligentním muži, který řeší konflikty silou. Ačkoliv se „hojer filmy“ netěší všeobecnému uznání a bývají kritizovány pro svou jednoduchost a násilnost, v 90. letech si získaly značnou popularitu a staly se fenoménem tehdejší popkultury. Jejich obliba pramenila zřejmě z kombinace faktorů, jako byla touha po adrenalinových zážitcích, fascinace světem kriminality a také určitá nostalgie po akčních hrdinech z amerických filmů.
Původ a historie termínu
Pojem "hojer" a jeho spojitost s filmem je fascinující kapitolou české slangové mluvy. Samotné slovo "hojer" má kořeny v romštině, kde "hojer" znamená "chlapec" nebo "mladík". Do běžné češtiny se dostalo pravděpodobně skrze slangové výrazy používané v nižších společenských vrstvách, kde docházelo k častějšímu kontaktu s romskou komunitou. V kontextu filmu se "hojer" začal používat pro označení specifického filmového žánru, který se těšil velké oblibě v 90. letech. Tyto filmy, často označované jako akční komedie, se vyznačovaly jednoduchým dějem, důrazem na rvačky a humor, který balancoval na hranici parodie. I když se "hojery" netěšily přízni kritiky, u diváků si získaly kultovní status a dodnes jsou vnímány s nostalgií jako specifický fenomén české popkultury 90. let.
Charakteristické rysy hojer filmu
Hojer filmy, fenomén devadesátých let, se nesmazatelně zapsaly do paměti diváků. Jejich charakteristické rysy, ač mnohdy kritizované, z nich učinily kultovní záležitost. Srdcem hojer filmů je nezaměnitelný humor, balancující na hranici absurdity a parodie. Drsné hlášky, často s vulgárními prvky, se staly legendárními a dodnes rezonují v běžné mluvě. Dalším typickým rysem je prostředí, ve kterém se příběhy odehrávají. Zapadlé vesnice, špinavé hospody a prostředí na okraji společnosti tvoří kulisu pro bizarní příběhy plné násilí, podvodů a černého humoru. Postavy hojer filmů jsou kapitolou samy o sobě. Zejména ty hlavní, ztělesňující typické "hojery", se vyznačují specifickým chováním a mluvou. Jsou to často primitivní, vulgární a agresivní jedinci, kteří se ale zároveň vyznačují určitou zvrhlou charismatem a humorem. Ačkoliv se může zdát, že hojer filmy jsou pouhou lacinou zábavou, ve skutečnosti reflektují specifickou atmosféru a nálady společnosti na počátku devadesátých let.
Vlastnost | Hojer film | Komedie | Akční film |
---|---|---|---|
Hlavní cíl | Pobavit a dojmout | Rozesmát | Vzbudit napětí |
Typický hrdina | Obyčejný člověk v neobyčejné situaci | Smolař se srdcem na dlani | Silný a odvážný jedinec |
Příklad filmu | Případ pro začínajícího kata | S tebou mě baví svět | Tmavomodrý svět |
Typické postavy a prostředí
Hojer filmy se vyznačují specifickým prostředím a postavami, které si diváci snadno zapamatují. Děj se odehrává v prostředí maloměsta, často s důrazem na jeho periferie. Typickými lokacemi jsou hospody, nádraží, autodílny nebo paneláková sídliště. Postavy hojer filmů jsou často obyčejní lidé z okraje společnosti, kteří se potýkají s nedostatkem peněz, nezaměstnaností nebo problémy v osobním životě. Často se uchylují k alkoholu, což je také jeden z typických motivů hojer filmů. Mezi postavami nechybí ani místní podivíni, drbny a samozvaní znalci.
Hojer film, to je jako zhmotněný sen. Obrazy plynou, emoce se vlní a my se necháváme unášet na vlně imaginace, která nezná hranic.
Zdeněk Kovář
Nejznámější příklady hojer filmů
Fenomén „hojer filmů“ je fascinující kapitolou filmové historie. Tyto snímky, často s nízkým rozpočtem a amatérskými herci, si získaly kultovní status díky své nezaměnitelné estetice a specifickému humoru. Ačkoliv je těžké vybrat jen několik příkladů z bohaté škály, mezi nejznámější „hojery“ patří bezesporu snímky jako „The Room“ (2003) Tommyho Wiseaua, který je proslulý svými nesourodými dialogy a bizarními hereckými výkony. Dalším zástupcem je „Birdemic: Shock and Terror“ (2010) od vietnamského režiséra Jamese Nguyena, jenž se „proslavil“ svými strašlivými speciálními efekty a nelogickým dějem. Nelze opomenout ani „Plan 9 from Outer Space“ (1959) režiséra Eda Wooda, často označovaný za „nejhorší film všech dob“, který si získal oblibu díky své nechtěné komičnosti a očividné lacinosti. Tyto filmy, ačkoliv se od „tradičně“ kvalitních snímků liší, nám připomínají, že krása filmového média tkví i v jeho rozmanitosti a schopnosti oslovit publikum nejrůznějšími způsoby.
Vliv na českou kinematografii
Fenomén hojerů, ačkoliv zakořeněný spíše v divadelní a literární tradici, zanechal svou stopu i na plátně. Hojerovský humor, charakteristický svou nadsázkou, ironií a specifickým jazykem, se stal inspirací pro řadu českých filmařů. Jeho odraz můžeme nalézt v komediích s prvky satiry, které si pohrávají s absurdními situacemi a stereotypy. Typický hojer, s jeho sebevědomým vystupováním a tendencí k improvizaci, se stal vděčnou filmovou postavou, která baví diváky napříč generacemi. Jeho odkaz je patrný i v současné české kinematografii, kde se objevují filmy s hojerovským nádechem, ať už se jedná o komedie s prvky satiry nebo o dramata s humornými prvky.
Kulturní a společenský kontext
Fenomén hojerů a filmů s hojer tematikou je fascinujícím příkladem toho, jak se subkultury a jejich specifické kódy promítají do populární kultury. Hojer, postava typická pro specifické prostředí sídlišť a periferií, se stal symbolem revolty, ale i frustrace a deziluze z polistopadové reality. Filmy s hojer tematikou často zobrazují život na okraji společnosti, kde vládnou jiné zákony a hodnoty. Drsný humor, specifický jazyk a syrové násilí jsou typickými prvky těchto filmů, které si získaly kultovní status u jedné části publika, zatímco druhá je odsuzuje pro jejich kontroverzní obsah. Je důležité si uvědomit, že filmy s hojer tematikou nejsou jenom o násilí a agresi, ale často reflektují i sociální problémy, jako je nezaměstnanost, drogová závislost nebo kriminalita. Nabízejí tak syrový a necenzurovaný pohled na realitu, která je mnohdy opomíjena.
Kritika a kontroverze
Hojer filmy, ačkoliv oblíbené u určité skupiny diváků, se nevyhnuly kritice. Často jsou jim vytýkány zjednodušené zápletky a stereotypní zobrazení postav. Kritici poukazují na fakt, že filmy tohoto žánru často prezentují nerealistický obraz vztahů a společnosti. Dalším častým terčem kritiky je humor, který bývá označován za laciný a prvoplánový. Někteří kritici také zmiňují, že hojer filmy podporují nezdravé stereotypy o mužích a ženách.
Oblíbenost a dědictví hojer filmů
Hojer filmy, ačkoliv se netěší masové popularitě, si vybudovaly specifickou a oddanou fanouškovskou základnu. Pro mnohé představují nostalgickou vzpomínku na mládí a bezstarostnou atmosféru 80. let. Humorné scénky, chytlavé písničky a jednoduché, ale často vtipné zápletky oslovují diváky napříč generacemi. I když kritici často zatracují hojer filmy pro jejich naivitu a předvídatelnost, nelze jim upřít určitý kulturní význam. Zachycují dobovou atmosféru a trendy, ať už se jedná o módu, hudbu nebo společenské postoje. Pro mnohé fanoušky tak představují cenný dokument doby. Dědictví hojer filmů žije dál i v podobě hlášek, které zlidověly a používají se dodnes.
Současný pohled na žánr
Současný pohled na žánr hojer filmu je ambivalentní. Na jedné straně je vnímán jako specifický produkt své doby, který odrážel tehdejší společenské nálady a preference. Typické prvky hojerů, jako jsou naivní zápletky, idealizované postavy a optimistické vyznění, dnes působí spíše úsměvně a naivně. Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že hojer filmy měly svou specifickou poetiku a estetiku, která dodnes dokáže zaujmout. Hojery byly filmy pro mladé, plné energie, optimismu a radosti ze života. Jejich cílem bylo bavit a rozptylovat, nikoliv řešit složité společenské otázky. V dnešní době, poznamenané skepsí a cynismem, mohou hojery působit jako osvěžující návrat do bezstarostnější éry. Zájem o hojery v posledních letech roste, což dokazuje i řada filmových festivalů a projekcí, které se tomuto žánru věnují. Hojery se stávají předmětem seriózního filmového bádání a jsou oceňovány pro svůj historický význam a specifické estetické kvality.
Publikováno: 11. 11. 2024